lördag 6 februari 2010

GAMLA BILDBEKANTA


9E har arbetat med att beskriva en konstbild denotativt och konnotativt (vi bildlärare har låtit oss inspireras av Thomas Koppfeldts kapitel i "Den svårfångade reflektionen"). Den denotativa beskrivningen av en bild är det vi kan se och peka på: Är bilden i ett stående eller liggande format? Vad finns till vänster i bakgrunden? Åt vilket håll riktar personen till höger i förgrunden sin blick? etc. Eleverna fick varsitt konstverk att beskriva. De bytte sedan beskrivningar med varandra och utifrån dessa skapade de sin bild av de kända konstverken. Vi avslutade med att samtala om elevbilderna och originalbilderna. För att komma åt en konsthistorisk röd tråd hängde vi alsterna i kronologisk ordning och vi förde diskussionen på en konnotativ nivå. Det betyder att man nu lyfter bildens medbetydelse och antydningar, "en bild säger mer än 1000 ord"! Eleverna kände igen "sina original", de lyckades med tydliga och bra beskrivningar och gjorde fina bilder! Fortsätt så här 9E! Arbetet med skulptur i lera i 9H och i 9I är i full gång, snart finns nya bilder här, så titta hit igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar